Mathew Brady, fotograaf

mathew_brady

Mathew B. Brady (ca. 1822 – 15 januari 1896) was een van de bekendste Amerikaanse fotografen van de 19e eeuw. Hij is bekend om zijn portretten van bekende personen en van fotodocumentatie’s tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog.

Geboortedatum: De meeste sites geven aan dat de geboortedatum onbekend is en baseren dit op zijn grafsteen.

graf_brady_mathew

Hier staat vermeld “CA 1822”. Er is echter een website die meldt dat Brady geboren zou zijn op 15 januari 1823. Dat zou betekenen dat hij op z’n verjaardag zou zijn overleden. Leuk is anders… Maar ik heb verder geen bevestiging gevonden.

Zijn werk tijdens de oorlog:
In eerste instantie had de burgeroorlog een positief effect op het werk voor Brady. De oorlog zorgde voor een stevige stijging van de verkoop van “cartes de visite” (kleine portret- en statie fotootjes) van soldaten die ten strijde trokken en zich voordien nog vast liet leggen op de gevoelige plaat.

Brady werd echter al snel gegrepen door het idee om de oorlog zelf te documenteren. Hij vroeg eerst een oude vriend, generaal Winfield Scott, toestemming om naar de slagvelden te reizen, maar uiteindelijk maakte hij zijn opwachting bij president Lincoln zelf. Lincoln gaf toestemming met dien verstande dat Brady het project zelf diende te financieren. Ondanks de voor de hand liggende gevaren, financiële risico’s en ontmoediging van zijn vrienden, is Brady toch dicht bij het strijdveld zijn werk gaan doen.

Zijn eerste foto’s waren genomen tijdens de Eerste Slag bij Bull Run, waarin hij zo dicht bij de werkelijke gevechten stond, dat hij bijna gevangengenomen was. Brady werkte veel samen met zijn assistenten Alexander Gardner, James Gardner, Timothy H. O’Sullivan, William Pywell, George N. Barnard, Thomas C. Roche, en zeventien andere mannen, die elk een reizende donkere kamer bij zich hadden. Brady zelf bleef over het algemeen in Washington, DC, om het werk voor zijn assistenten te organiseren. Hijzelf bezocht de slagvelden toen nog maar zeer weinig. Een oorzaak hiervoor kan, althans gedeeltelijk, liggen in het feit dat Brady’s  gezichtsvermogen begon te verslechteren vanaf 1850.

In oktober 1862 opende Brady een tentoonstelling van foto’s uit de Slag van Antietam in zijn galerie in New York met de titel “The Dead of Antietam“. Veel afbeeldingen in deze presentatie waren grafische foto’s van lijken, een wijze van presenteren, die volledig nieuw was in Amerika. Dit was de eerste keer dat veel Amerikanen de realiteit van de oorlog zag op foto’s.

dead-confederate-soldiers (foto uit die serie)

Mathew Brady, via zijn vele betaalde assistenten, nam duizenden foto’s van de veldslagen tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Veel van wat vandaag de dag bekend is over de burgeroorlog komt van deze foto’s. Er zijn duizenden foto’s in het Nationaal Archief opgenomen van Brady en zijn medewerkers, Alexander Gardner, George Barnard, en Timothy O’Sullivan. De foto’s zijn zowel van Lincoln en Grant maar ook van de  gewone soldaten in kampen en op slagvelden. Er zijn echter geen actiefoto’s van daadwerkelijke veldslagen. De fotografie stond in die tijd nog zo in de kinderschoenen dat de objecten en personen die gefotografeerd moesten worden stil moesten staan.

Tijdens de oorlog heeft Brady meer dan $100.000 uitgegeven voor ruim 10.000 afbeeldingen. Hij had verwacht dat de regering zijn foto’s na de oorlog wel zou kopen, maar dat gebeurde niet. Brady moest toen zijn studio verkopen en raakte bankroet. In 1875 compenseerde het Congres hem deels met een bedrag van $25.000, maar dit dekte bij lange na zijn schulden niet. Na het overlijden van zijn vrouw raakte Brady steeds verder in de eenzaamheid. Hij stierf met lege zakken aan de gevolgen van een auto-ongeluk.

Dit bericht werd geplaatst in 01 - januari, Leiders, niet-militairen. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie